Bij Ommelebommelestientjes bouwen we Urk in stientjes. Om onze eigen geschiedenis te ontdekken en op een toegankelijke spelende manier in ere te houden. Ontdek Urk in stientjes door op de plus-iconen in de afbeelding te drukken.  

De havenkade in de periode 1900 tot 1950 leefde volop. Het ondernemen, wonen en leven was op Urk enorm vervlochten. De stoomveerboot komt aan terwijl kinderen op en onder de steiger spelen, op de werf van Roos wordt druk gewerkt en bij de visafslag worden zeilbotters en motorbotters vol vis gelost. Urk was en is een bijzondere plaats die we in LEGO® stenen vereeuwigen. Sommige van de ontwerpen die hier te zien zijn kan je ook als LEGO® stenen set kopen, hun verkoop maakt de bouw van Urk in stientjes mogelijk.

Gemeentelyke vischafslag

De gemeentelijke visafslag werd in 1905 in gebruik genomen nadat viskopers van buiten Urk de gemeenteraad hierom verzochten. De doorslag voor het stichten van de visafslag was het rekwest dat door 47 Urker vissers werd ondertekend. 

De afslag kwam naast de ‘ellege van de Roosies’ gunstig gelegen tegenover de havenmond. Dit is waar de huidige tandarts zit, aan de westzijde van het parkeerterrein naast de Boet. Een ideale plaats om zeilend te bereiken. 

De visafslag was de eerste centrale handelsplaats aan de Zuiderzee. Vissers en handelaren kwamen samen en door de concurrentie tussen de kopers steeg de prijs van vis langzaam maar zeker. Een enorme impuls voor de lokale economie. Niet alleen Urker vissers, maar ook andere kwamen hun vis lossen op Urk. 

Met Minifig

Visroken

 23,50

Motorbotter UK 141

Na de houten zeilbotters deden de stalen motorbotters hun intrede. Deze overgang markeerde een belangrijke stap in de ontwikkeling van schepen voor de visserij en scheepvaart. De UK 141 is een uitstekend voorbeeld van deze innovatie: een stalen Noordzeebotter gebouwd in 1932. Dit robuuste schip werd ontworpen om de zware omstandigheden op de Noordzee te trotseren en speelde een cruciale rol in de visserijgeschiedenis.

Het schip, uitgerust met een motor, was destijds vooruitstrevend kwa technologie. Voorzien van een motor kon het efficiënter opereren en onder uiteenlopende weersomstandigheden betrouwbaarder varen dan de traditionele zeilbotters.

Voor liefhebbers van maritieme historie en modelbouw is de UK 141 nu als set verkrijgbaar. Deze set biedt een gedetailleerde weergave van dit historische schip, perfect voor verzamelaars of iedereen met interesse in klassieke scheepsbouw.

Botter

Ooit lagen er tot wel vijfhonderd botters afgemeerd in de haven van Urk. Deze zeilende werkschepen waren onmisbaar voor de visserij rond de Zuiderzee. Bijna elke visser had er een, en velen deden Urk aan. Voor het eiland, dat afhankelijk was van de visserij om te overleven, waren deze schepen van levensbelang.

De botter was meer dan alleen een schip; het was het hart van het bestaan van de visser. Vissers voeren ermee de Zuiderzee op, vaak in barre weersomstandigheden, om hun vangst binnen te halen. De vis werd niet alleen gegeten, maar ook naar omliggende steden gebracht om te verkopen. Zonder deze schepen zou het leven op Urk simpelweg niet mogelijk zijn geweest.

Tegenwoordig zijn de botters grotendeels verdwenen, maar hun verhaal leeft voort. In varende monumenten en oude foto’s wordt herinnerd aan een tijd waarin zeilen en visserij het leven bepaalden. Voor Urk en de rest van de Zuiderzeeregio blijven deze schepen een symbool van een trots verleden.

Stoomveerboot Insula

Gebouwd in 1898 onder de naam Deutcher Kaiser Wilhelm II, werd ze in 1923 aangekocht, om de veerdienst Kampen-Urk-Enkhuizen te varen, en herdoopt tot Insula. In 1930 werd ze verbouwd tot de vorm hoe wij haar in LEGO® stenen namaakten. Ze heeft zo gevaren tot 1953. In dat jaar is haar stoommachine verwijderd en is er een motor voor in de plaats gekomen. Het schip werd verbouwd en kreeg de naam Burgemeester Keizer. 

Door de inpoldering was Urk inmiddels via de weg te bereiken en is de Veerbootmaatschappij in 1959 opgeheven. Het jaar daarvoor (1958) werd ze herdoopt tot Insula. 

De Insula is jarenlang de levensader geweest die Urk met het vasteland verbond. Ze vervoerde mensen, goederen, post en vee. Zonder de Insula zou Urk volledig geisoleerd zijn geweest. De Insula was een trots schip die menig oude Urker zich nog kan herinneren, ze bracht onder andere hun geliefden thuis die dienden aan de wal, of herenigde hen met familie die waren verhuisd naar de Zaan. 

De eerste auto op Urk

Vracht werd met de boot naar het Urker eiland gebracht. Daar werd het vanaf de kade door het hele dorp gesjouwd of op paard en wagen vervoerd. in 1932 kwam op het eiland de eerste Urker auto met Rense Johannes van Slooten (1911-1984) als trotse eigenaar. Compleet volgens traditie kreeg Johannes al snel de bijnaam Jannes Oto. 

Dit was echter niet de eerste auto op het eiland. Toen in 1929 de Zuiderzee dichtvroor en de boot niet kon varen besloten een paar ‘Keuzers’ de overtocht te maken. Deze pientere Enkhuizer ondernemers hoopten voor hun waren een goede prijs te kunnen krijgen op het nu volledig geïsoleerde eiland. 

Met een drietal Model-T Ford vrachtwagens begonnen ze aan de tocht over het zee-ijs. Alle ondernemers wisten Urk te bereiken, maar onderweg hadden ze één vrachtwagen moeten achterlaten.